v./ J. Chr. Clausen. (Svendborg Amts Historiske Samfund 1909) Når
man ad den brede og anselige hovedlandevej mellem Nyborg og færgestedet Bøjden
ved Lillebælt øst fra nærmer sig herresædet
Brahetrolleborg vil man på højre hånd lægge
mærke til en samling huse og blandt disse et enkelt med meget højt tegltag. -
Spørger man en stedkendt vejfarende, hvad det er for bygninger, vil man snart
høre dem benævne "Seminariet", snart "Bernstorfsminde".
Bernstorffsminde Seminarium
Men forgæves søger man seminariet, kun en enkelt bygning , den med
det høje røde tag - en tidligere lærerbolig - er tilbage af det første
danske skolelærerseminarium i Provindsen.. Alt det andet et nedrevet. På
seminariets grund ligger nu sognets fattiggård, og glemselens slør lægger
sig tættere og tættere over den ret betydeligt åndelige virksomhed, der i
sin tid udfoldedes på Bernstorfsminde seminarium og den dermed forbundne
opdragelses- og pensionsanstalt.- Herfra virkede og udgik en skare mænd,
som har haft betydning for dansk kultur og dansk åndsliv, og dette bør
formentlig ikke overgives til forglemmelse, især blandt Svendborg amts
beboere, hvorfor den efterfølgende skildring, der væsentligst er hentet
fra trykte og utrykte optegnelser i den utrættelige og dygtige
lokalhistoriker Niels Rasmussen Søkildes efterladte papirer, forhåbentlig
må finde en berettiget plads i dette tidsskrift.
Til det første fynske skoleseminarium er
grev Johan Ludvig Reventlows navn uadskillelig
knyttet.- Allerede i året 1783 indførte han et i høj gra forbedret
skolevæsen på baroniet, men det viste sig så vanskeligt at skaffe duelige
lærere, at man endog var nødt til at hente dem fra Kiel. For at afhjælpe
dette savn blev først Blågårds seminarium ved København oprettet, og den
20. december 1793 blev der nedsat en kommission til at gøre forslag om
oprettelsen af et seminarium for Fyn.
I denne var grev Johan Ludvig Reventlows selsvskreven, og takket
være hans ædelmodige og imødekommende tilbud blev seminariet oprettet på
Baroniet Brahetrolleborg.
Allerede 1. maj 1794 begyndte det sin virksomhed dels i en bygning,
der senere blev benyttet til kro (den bekendte Kornith kro), dels på selve
Brahetrolleborg, hvor greven overlod de fornødne lokaler. - Den første
forstander var Johan Frederik Oest, som vi senere skulle omtale. 1795 blev
en seminarist Esbensen andenlærer.
/>
I direktionen for seminariet var biskoppen, stiftamtmand Rosenørn,
provst Clod og grev Johan Ludvig Reventlow, men det var denne sidste, der
i virkeligheden bar og ledede seminariet således, at det på sin tid
regnedes til et af vore bedste.
Bernstorfsminde, som seminariet kaldtes for at erindre om den store
statsmand og fædrelandsven. som bestod af en stor grundmuret hovedbygning
på to etager - tredsindstyve alen lang, elleve alen høj og halvsyttende
alen dyb, og var tillige med de omliggende bygninger tækket med røde
teglsten.
Såsnart bygningen var færdig og taget i brug, blev der til
seminariet knyttet en opdragelsesanstalt. Denne var indrettet efter en hel
ny metode fremsat af den bekendte pædagog Pestalozzi.- Eleverne deltes i
tre hovedklasser, hvor undervisningen var ordnet efter, hvad der hørte til
"
Almentarv", til "
Kaldsfornødenhed" og
"
liberal Dannelse". - I den første klasse undervistes i
dansk og tysk, religion, geografi, regning og† skrivning foruden,
"hvad der iøvrigt tjente til forstandens og hjertets dannelse, til at
vække videlysten og øge indsigten i naturens undere". - I anden
klasse fik den enkelte elev efter sin bestemmelse en dertil svarende
undervisning, og den var delt i tre afdelinger: en merkantil, en militær
og en videnskabelig. Den "liberale Dannelse" bestod væsentlig i
sjælekræfternes udvikling og skilte sig fra kaldsdannelsen deri, at den
bragte visse almindelige kundskaber og færdigheder til fuldendelse .
Fagene var her ret omfangsrige, idet der undervistes i fransk og engelsk,
fysisk og matematisk geografi. Oversigt over den almindelige historie i
dens hele udstrækning, mythologi, fysikens vigtigste dele, antropologiens
grundlærdomme, logik og psykologi. - Undervisningen blev dog her ikke
givet i skoleform, men efter valg med overblik over det hele til tydelig
indsigt og grundighed.-
Der blev også givet undervisning i tegning
og musik, og havde nogen lyst dertil, kunne de også få øvelse i drejning.
- Der blev lagt megen vægt på den sædelig dannelse, som også på
"Hjertets dannelse ved at stemme det for retsindighed". -
Eleverne vare underkastede et meget grundigt opsyn.Enhver forseelse blev
strengt påtalt og ved passende straffe søgte man at forebygge fejltrin,
men også ved at fremkalde ædle følelser i de unges hjerter og ved at
stille dem religionen for øje.-
En streng orden og punktlighed
prægede såvel undervisningen som opdragelsen.
Denne opdragelsesanstalt blev hurtig bekendt såvel herhjemme som ud
over landets grænser. Langvejs fra - endog fra Afrika - sendte danske mænd
deres sønner til anstalten.
Undervisningen lededes af 6 lærere, og anstalten var beregnet for
40 elever.- Foruden lærerne var ansat en kvinde til at tage sig af
elevernes påklædning og deres legemlige renlighed. Både nat og dag var
eleverne under opsigt. Ved optagelsen modtog hver elev et trykt reglement,
som strengt krævedes overholdt. - Blev det fulgt punktligt, modog eleverne
af bestyrelsen et offentligt vidnesbyrd og opmuntrende belønninger.-
Desværre ophævedes denne anstalt allerede 1809 formodentlig af
økonomiske grunde.
Bestyrelsen af Pensions- og Opdragelsesanstalten påhvilede
seminariets forstander i forbindelse med en særlig bestyrer. Indtil 1807
beklædtes denne stilling af professor Peter Villaume. Han var født i
Berlin af franske forældre den 16. juli 1746, havde først været præst et
par steder i Tyskland, senere var han professor i filosofi ved gymnasiet i
Berlin, inden han i 1793 kom til Trolleborg. Han købte og opbyggede en
gård - "Skovlyst" - i Nybygdgårde, men han boede selv i
"Mellemhaven". Han var særlig bekendt som teoretisk opdrager og
var stærkt optaget af den Campeske opdragelsesmetode at udvikle
sjælekræfterne ved selvvirksomhed.- Han forlod anstalten 1807 og tog
ophold på grevskabet Holsteinborg, hvor han døde på Fjurendal den 11. juni
1825.
Blandt eleverne kan særlig nævnes brødrene de Meza, sønner af
stadsfysikus de Meza i Helsingør. - Navnlig Christian Julius de Meza, født
den 14. januar 1792 er bleven bekendt. - Allerede i året 1807 gjorde han
tjeneste som officer , var senere lærer ved Artilleriinstituttet, rejste i
udlandet 182528. Hans deltagelse såvel i treårskrigen som i krigen 1864 er
velkendt og skal ikke her nærmere omtales.
Også Johan Georg Christoffer Zinck, der senere blev operasanger ved
det kongelige Theater, var blandt eleverne. Endnu skal nævnes Wulfen, der
blev købmand i Livorno, nordmændene to brødre Hejerdal, Stoltenberg og
Stoltenberg Blom, der senere blev birkedommer i Muckadell, Brahetrolleborg
og Holsteinshus birker. Han tog sin afsked fra dette embede 1860, og døde
på herregården Juelsberg ved Nyborg den 6te januar 1868. - Blandt elverne
findes også to sønner af kammerherre Buchwald i Odense, en Kjellerup, der
blev godsejer i Jylland - endvidere H.P. Dodt, Døllner, Horn, Pullich,
Wesselhoff, Wibe , Arctander, Gustav Pollet, Ferdinand Mazanti o.fl. En af
eleverne Corvinus får det vidnesbyrd, at han var ordentlig og flittig men
hidsig.- Det bedste vidnesbyrd får en dreng ved navn Mayer, om ham siges
der, at han var flittig, ordentlig og af en fast karakter.
Den første forstander for seminariet, var som tidligere nævnt Johan
Frederik Oest. Han var født den 10de December 1755 i Nykirke i Angel, hvor
hans fader var præst, han havde studeret ved Københavns Universitet, var
derefter huslærer, sidst - år 1788 - for grev Johan Ludvig Reventlows søn
af grev Ditlev Christian Ernst. - 1793 forlod han Brahetrolleborg, giftede
sig og styrede et pigeinstitut i Lyksborg, indtil han 1795 af Kongen
udnævntes til førstelærer ved seminariet, for hvilket han i 20 år stod i
spidsen.
Han skildres som en lærer, der forstod at gøre enhver ting
interessant, men hans yndlingsfag var pædagogik og naturvidenskab. - Han
var godmodig og velvillig overfor sine elever. Ved siden af sin
skolevirksomhed syslede han med særlig forkærlighed i sin have. - Det har
sikkert for en stor del været ham, der har båret seminariet, hvorfor det
også blev betragtet som en god anbefaling at have haft Oest til lærer. - I
året 1813 blev han Ridder af Dannebrog og skriver i den anledning til sin
søn: "Ridder er jeg bleven , kære søn, men nu fattes ridderdåden og
ridergodset." Han døde den 14de januar 1815 og blev begravet på
Brahetrolleborg kirkegård. På hans grav er rejst et smukt mindesmærke af
rød bornholmsk sandsten med bronceornamenter. Indskriften på stenen vidner
om, hvor agtet og afholdt han var. Foruden navn og titel, står der:
"Synker end stenen i grus, som her
skal bevare Dit minde.
Dette forsvinder dog ej, stedse
end lever din dåd.
Venskab og
erkjendtlighed have oprejst dette minde."
Af seminariets lærer kan endvidere nævnes Jakob Bang, der var
andenlærer og senere fra 1801 til 1808 tillige sognepræst for Krarup
menighed. Han døde som sognepræst i Horne 1852, var konsistorialråd og
Ridder af Dannebrog. Hans efterfølger som andenlærer ved seminariet var
Jørgen Bonde.
Han var en fattig husmandssøn fra Nybo i Brahetrolleborg sogn og
var født 1776. Efterat have været elev på seminariet og bestået dets
examiner, blev han lærer ved Pensionsanstalten og i 1809 lærer ved
seminariet. Fra denne stilling tog han sin afsked i 1813 og døde i
Trolleborg mølle i året 1827.
Blandt andre lærere nævnes en dansklærer Wibe, en sanglærer Hansen
og endelig 3 tyskere Schmidt, Warnexk og Schnoor, men disse vente snart
tilbage til deres hjemland.
Oest`s eftermand , som forstander var Karl Johan Heise, født den
30te marts 1787 i København. Han blev student med udmærkelse fra
Borgerdydskolen og tog 1805 theologisk embedsexamen ligeledes med
udmærkelse. En kort tid var han ansat som adjunkt ved Latinskolen i
Helsingør, men blev så i 1815 udnævnt til forstander og førstelærer ved
seminariet, hvor han virkede til dets nedlæggelse i 1826.
Han gik derefter over i præstegerningen og døde den 26de februar
1857 som sognepræst i Birkerød. Han var i flere henseender en modsætning
til Oest. Han havde ikke noget behageligt væsen og var på grund af sin
udprægede rationalisme ikke særlig godt anskreven hos flere af egnens
præster. Navnlig var forholdet mellem ham og sognepræsten i Hågerup Knap
meget skarpt. Men en dygtig og kundskabsrig lærer var han, navnlig skal
hans forelæsninger over sjælelæreren have være fortrinlige. - SOm
forfatter er han kun kendt ved sin oversættelse af Platos skrifter.
I året 1815 blev den senere bekendte sprogforsker Niels Mathias
Petersen, andenlærer ved seminariet. Han var født i Sanderum ved Odense
den 24. oktober 1791, hvor hans fader var skrædder, men i en ganske ung
alder blev han taget i huset af en slægtning i Odense. I skolen her
sluttede han inderligt venskab med Rasmus Rask, som vakte hos ham en stærk
kærlighed til det gamle Norden. Efterat have taget studenterexamen i 1808
gav han sig til at studere theologi, men han tog aldrig nogenn
embedsexamen. En tid var han huslærer i en fynsk præstegård.
Som seminarielærer var han meget flittig og samvittighedsfuld og
tillige meget beskeden i sin fremtræden.
Han havde en ganske mærkelig frygt for at træde offentlig frem som
forfatter. En "Danmarks Historie" som han påbegyndte her på
seminariet, blev ikke udgivet, og navnlig sagnhistorien, hvorved han
senere blev så berømt, turde han ikke indlade sig på at behandle.- I
religiøs henseende var han en modsætning til Heise. Ligesom denne vedblev
han at være lærer ved seminariet til dets nedlæggelse. - Hans senere for
fædrelandet så fortjesntfulde liv skal ikke her nærmere omtales.
For at give seminariets elever lejlighed til at øve sig i praktisk
skolegerning blev der den 1ste juni 1798 åbnet en børneskole ved
seminariet.
En del af børnene blev taget fra Hågerup skoledistrikt, hvilket
selvfølgelig ikke var velset af skolelæreren der, og det gav også en del
anledning til stridigheder og stadige ændringer af plan og omfang af
seminariets skole, som dog vedblev af bestå, indtil seminariet blev
nedlagt.
Såvel denne børneskole som de andre Reventlowske skoler fik en
meget gavnlig indflydelse på egnens ungdom, og såvel gamle
skoleprotokoller fra hine dage som også bevarede prøveskrifter bære
vidnesbyrd både om en omhyggelig og dygtig undervisning som også om gode
resultater hos børnene. En frugt af dette udmærkede oplysningsarbejde er
det vel også, at der fra Brahetrolleborg sogn fra hine tider og op til
nutiden† er udgået et ualmindeligt stort antal dygtige lærere.
Livet på seminariet skal have formet sig ganske anderledes end på
andre lignende undervisningsanstalter. De unge mennesker nød udenfor
undervisningstiden en næsten ubunden frihed, hvilket dog ikke i nogen
måde† medførte uregelmæssigheder. Grunden hertil har sikkert ikke blot
været ,† at alle seminaristerne både boede og spiste på seminariet, at
dette lå på et forholdsvis afsides sted, men navnlig at det blev styret på
en mild og kærlig måde, således at en bestemt sædelighedsfølelse gjorde
sig gældende hos eleverne, der også ved det kammeratlige samliv følte sig
tilskyndede til at værne om seminariets ære.-
Desværre blev denne udmærkede undervisningsanstalts levetid kun så
kort. Dens nedlæggelse var et stort tab for hele omegnen. Hvad der var den
egentlige grund til nedlæggelse, er næppe let at få oplyst. Som den
officielle og vel også mest naturlige grund angives, at det kostede for
meget. Hele landet var jo i pengenød, og baroniet Brahetrolleborg var
stærkt berørt deraf, gælden var endog så stor, at dets besidder blev sat
ud af rådighed over dets indtægter. Da seminariet væsentlig blev holdt
oppe af baroniet og ejedes af dette, blev det besluttet at ophæve
seminariet og bortsælge dets bygninger og jorden.
En anden medvirkende grund til nedlæggelsen var måske også striden
mellem forstander Heise og pastor Knap i Hågerup. -Knap klagede både†
over, at Heise var forsømmelig med undervisningen og over hans
rationalisme, og flere præster klagede over, at hans undervisning var for
høj, således at eleverne bleve indbildske og mente sig ligeså kloge som
præsterne. -Striden mellem Knap og Heise blev dog bilagt ved mellemkomst
af prins Christian (senere Christian den ottende), der den gang var
guvenør i Fyns Stift.
Hvad nu end grunden har været, blev seminariet nedlagt i året 1826
og den 31, maj 1827 blev bygningerne med jord bortsolgt ved auktion for
5220 rdl. til et interessentskab. Grev Ditlev Reventlow besluttede
imidlertid at bevare hovedbygningen for nedbrydelse og købte den derfor
tilligemed de øvrige bygninger. - Efter grev Reventlows død i 1854 købte
sognet seminariebygningerne, og trods en betydelig modstand fra mange af
beboerne blev hovedbygningen solgt til nedbrydning i august 1856. -
Af materialet blev opført en ny hovedbygning ved Nybøllegård i
Hillerslev sogn samt stuehuse ved to andre gårde.
Kun en bygning blev tilbage. Til denne hørte en jordlod på 12 tdr.
land, som professor Oests søn Konrad af grev Ditlev Reventlow fik
livsforskrivning på. Efter Konrad Oests død er denne bygning og jordlod
bleven solgt, og for købesummen er oprettet et legat, som bærer navnet
"Bernstorfsmindes Legat."
De synlige minder om
Bernstorfsminde seminarium er således nu efter knap 100 års forløb sågodt
som fuldstændig udviskede og alle elverne, som fik deres uddannelse her er
forlængst døde, men i vort folks oplysningshistorie, i den danske
folkeskoles historie og især i Svendborg Amts Historie bør mindet om denne
udmærkede undervisnings- og opdragelsesanstalt, der i sin plan og sit
anlæg ganske sikkert var forud for sin tid, bevares gennem tiderne.
/>
Template no. 7