Landbosamfundet ca. 1750
Landsbyen
Omkring 1750 boede langt de fleste mennesker i Danmark på landet.
Landskabet var dengang præget af store områder med uopdyrket jord
(overdrev) og landsbyer, hvor gårde og huse lå tæt sammenbyggede. Omkring
landsbyen lå de opdyrkede jorder. Kun på Bornholm og i de magre hedeegne
i Jylland var enkeltgårdene dominerende. En landsby kunne før
landboreformerne rumme op til 15-20 gårde foruden husmandshuse og
håndværkerhjem. Desuden var der i de større landsbyer også en kirke,
skole, smedje og evt. et fattighus. Bygningerne lå som regel samlet
omkring et fællesareal, forten eller gaden. Her kunne smådyr græsse, og
mange steder lå der også et gadekær, hvor dyrene kunne vandes, og hvor
man kunne hente vand, hvis der opstod ildebrand.
Landsbyens beboere
De største hushold fandtes på gårdene, hvor der udover gårdmandsfamilien
også boede tjenestekarle og piger. Gårdmandsbørnene kunne, når de var
konfirmerede, ofte træde i en karls eller piges sted, og således blive
boende hjemme længere end husmands- og håndværkerbørnene. I travle
perioder, f.eks. i høsten, blev der knyttet ekstra arbejdskraft til
gården - ofte folk fra husmandsstanden.
Husholdet på husmandsstederne lignede mere den kernefamilie, vi kender i
dag med far, mor og deres børn. Her var ikke mulighed for, at børnene
kunne blive hjemme. Allerede fra 7-8 års alderen blev de sendt ud at
tjene på gårdene som lille-pige eller tjenestedreng.
Alle medlemmer af husstanden i såvel hus som på gård havde en funktion i
det daglige arbejde. Ingen af de voksne medlemmer kunne undværes, og hvis
den ene ægtefælle døde, giftede den anden sig som oftest inden for meget
kort tid. Det var dog ikke alle personer, der indgik i en husstand. En
enlig mand, kvinde eller et ægtepar kunne bo til leje i et rum på en gård
eller i et hus (inderste). Mange var også henvist til at leve en
kummerlig tilværelse rundt om på landevejene eller i fattighusene.
Driftsformen
Trevangsbruget var den almindeligste driftsform på øerne og i dele af
østjylland.
En af de 3 vange lå årligt hen med græs, for at jorden kunne hvile. På
de andre 2 vange blev der sået rug (vintersæd) og byg (vårsæd). Disse
vange var alt efter kvalitet inddelt i et antal mindre jordstykker, åse,
der igen var inddelt i agre.
Hver gård havde en ager i hver ås. På denne måde fik gårdene del i både
den gode og den dårlige jord. Til gengæld kunne den enkelte gård have 100
jordstykker fordelt i alle vangene. Megen tid gik med at komme rundt til
de forskellige jordstykker. På græsvangen havde gårdmændene deres
kreaturer gående. På overdrevet havde både husmænd og gårdmænd ret til at
lade deres dyr græsse.
Det såkaldte græsmarkbrug var udbredt i Midt- og Vestjylland. I
græsmarksbruget var landsbyens jorder delt op i 6-12 tægter. Halvdelen af
tægterne var besået med rug og byg, resten lå hen med græs. Hvert år
skiftede man så en ny tægt blev inddraget til dyrkning og en anden tægt
fik lov at hvile med græs. På den måde fik den mindre frugtbare jyske
jord flerårig hvile.
Perioden frem til landboreformerne kaldes ofte for fællesskabstiden, men
et egentligt dyrkningsfællesskab var der ikke tale om. Hver gårdmand
havde sine egne redskaber og bearbejdede kun sine egne agre. Men
pløjning, såning og høst måtte udføres samtidigt, for at man ikke skulle
ødelægge naboens arbejde eller få sit eget ødelagt.
Bystævne og oldermænd
Landsbyens gårdmænd mødtes ved bystævnet, der som regel var en cirkel af
store sten, en for hver gård, placeret omkring et lindetræ.
Oldermanden (oprindeligt den ældste mand i landsbyen) blæste i byhornet,
når rådslagningen skulle finde sted, og derefter aftalte man et tidspunkt
for, hvornår de forskellige arbejder skulle påbegyndes. Hvervet som
oldermand gik på omgang blandt byens gårdmænd og kunne ikke besiddes af
en kvinde. En kvinde kunne i det hele taget kun undtagelsesvis komme til
bystævne, hvis hun var enke eller hendes mand var syg. Heller ikke
husmænd eller håndværkere havde ret til at deltage i
beslutningsprocesserne. Foruden sager vedrørende jorddyrkningen
diskuterede man også ansættelse af byens smed eller hyrde, anskaffelse af
en fælles bytyr, forholdsregler over for de fattige, etc.
Godset og fæstesystemet
Landsbyens beboere ejede kun de færreste steder den jord, de dyrkede,
eller de bygninger de boede i. De var fæstebønder, d.v.s. gård- eller
husfæstere under et gods, som var ejet af en adelig eller borgerlig
godsejer, kronen eller en institution, f.eks. Københavns Universitet.
I det daglige så fæstebønderne på de store højadelige godser ikke meget
til deres herskab. Herskabet havde ofte flere godser at bebo på skift, og
en del af året blev tilbragt i København. En godsforvalter og en
godsinspektør stod for den daglige ledelse af godset.
Godsets indtægter kom fra hovedgårdsjorden, dyrket af godset selv, d.v
s. f æstebønderne, og fra bøndergodset (fæstegårde og huse) i form af
afgifter.
Fæstebønderne havde brugsretten over jord og bygninger mod at betale en
række ydelser. Ved overtagelsen af gården eller huset skulle der skrives
fæstebrev og betales en indfæstningsafgift. I fæstebrevet stod, hvor
meget, der skulle betales i årlig landgilde til godsejeren. Denne ydelse
lå fast og kunne på en middelstor sjællandsk gård udgøre: 2 tdr. rug, 5
tdr. byg, 2´ tdr. havre, l lam, l gås, nogle høns og 20 æg. Landgildets
størrelse kunne variere meget fra gods til gods.
Fæsteren skulle endvidere yde hoveri (en arbejdsydelse) til godsejeren.
Hvor meget arbejdskraft den enkelte bonde skulle stille til rådighed
afhang af, hvilket gods han hørte under.
Avlingshoveriet var det egentlige landbrugsarbejde, der skulle udføres
på hovedgårdens marker (pløjning, såning, harvning, høst, tærskning,
m.m.). Dette arbejde kolliderede ofte med, at bonden selv skulle udføre
det samme på sine marker, og han måtte så enten lade sit eget arbejde
vente eller forsøge at købe sig fra pligterne ved at betale en husmand
for at udføre arbejdet. Foruden avlingshoveriet var der også småhoveriet,
som kunne være hjælp i hovedgårdens husholdning (bagning, slagtning,
vask, havearbejde m.m.). Småhoveriet blev ofte udført af husmænd, der
normalt skulle yde ugedagstjeneste d.v.s. 52 dage om året. Hoveriet for
en fæstegård kunne derimod komme op på over 200 dage om året, såfremt
ydelsen ikke blev erlagt i penge (hoveriafløsning).
Foruden indfæstning (engangsydelse), landgilde og hoveri skulle f
æstebonden også betale tiende til præsten og skatter til kongen.
En undersøgelse af vestfynske godser har vist, at ca. l/3 af et
gods' indtægter kom fra bønderne, først og fremmest gennem
landgilden. Hertil kom, at godsernes hovedgårdsjord ikke kunne drives
uden den arbejdskraft, hoveriet gav.
Stavnsbåndet
Stavnsbåndet blev indført i 1733 efter ønske fra godsejere og militær.
Det indebar, at alle mænd på landet mellem 14 og 36 år skulle blive på
det gods, hvor de var født, så længe godsejeren kunne tilbyde dem arbejde
eller fæste. Aldersgrænsen blev udvidet i 1742 og igen i 1764, så
stavnsbundet gjaldt for alle mænd på landet mellem 4 og 40 år. Resultatet
var, at bonden blev tvunget til at være jordbruger på samme sted i de
mest aktive år af sit liv.
Det var godsejerens ansvar at sørge for soldater til landmilitsen, så
begrundelsen for stavnsbundet var, at der skulle være mandskab nok på
godserne hertil. Den egentlige årsag var dog at sikre godsejerne
arbejdskraft. Dette ses bl.a. af, at stavnsbundet ikke gjaldt efter endt
militærtjeneste i begyndelsen af stavnsbåndsperioden, hvorimod det efter
ændringerne i 1764 også gjaldt efter udstået militærtjeneste.
Stavnsbåndet var i princippet ikke noget nyt. Fra omkring år 1500 havde
man på de sjællandske øer haft vornedskab. Det indebar, at bondesønner
skulle blive på det gods, hvor de var født hele livet igennem.
Baggrunden for stavnsbundet
Stavnsbåndet blev indført for at afhjælpe en alvorlig landbrugskrise i
1730'erne, som bl.a. skyldtes svigtende efterspørgsel fra vore
eksportlande og af vandring af folk fra landet til byerne. Derfor havde
godsejerne vanskeligheder med at finde fæstere til deres gårde og karle
til at hjælpe med arbejdet. Resultatet var, at hverken godsets jord eller
fæstegårdenes jord blev dyrket optimalt. Oveni det skulle godsejerne selv
betale skat for de tomme fæstegårde. Med mangel på folk var det også
svært for godsejerne at undvære mænd til militæret. Godsejerne var derfor
interesseret i at få indført stavnsbånd, så de kunne holde på bønderne og
tvinge dem til at overtage fæstegårde. Godsejerne fik hjælp fra
militæret, som også var utilfredse, fordi landmilitsen var blevet ophævet
i 1730 af økonomiske grunde. Militæret og godsejerne gik sammen, og i
1733 fik de genindført landmilitsen kombineret med stavnsbåndet.
At "springe soldat"
Stavnsbåndet indebar også, at nogle karle skulle "springe
soldat". Godsejerne alene bestemte, hvem der skulle fremstilles for
sessionen til udskrivning. Denne magt kunne de bruge til at presse en
bonde til at overtage en gård i dårlig stand. Bønderne ville gøre meget
for at slippe for militærtjenesten, som var meget upopulær. Der var hård
disciplin, og i 8 år skulle soldaterne stille til eksercits hver søndag
efter kirkegang - i travle perioder, som f. eks. under høsten, dog
sjældnere.
Omgåelse af stavnsbåndet
Godsejerne havde magten og loven på deres side, alligevel forsøgte
bønderne at omgå stavnsbåndet, hvor det var muligt. De flittige bønder,
som godsejeren havde stor nytte af, kunne kræve fripas for deres børn som
betingelse for at indgå fæstekontrakt. Bonden selv kunne få fripas som
belønning, f.eks. for tro tjeneste - det kunne gælde for flere
generationer af slægten. Bonden kunne også opnå fripas ved frivilligt at
lade sig hverve yderligere 3 år til militærtjeneste. Udover at få løn
hvert år, blev han på den måde løst fra sit stavnsbånd, så han efter endt
militærtjeneste kunne bosætte sig, hvor han ville.
Kunne bonden ikke få fripasset, måtte han købe det. De flittige og
stræbsomme bønder ville godsejerne ikke af med, så hvis de overhovedet
gik med til at sælge, blev prisen høj. I en konkret sag fra 1775
forlangte godsejeren 300 rdl. for et fripas. Til sammenligning kostede en
hest ca. 20 rdl. Var bonden gammel og ugidelig og måske med et fysisk
handicap, var det nemmere at få et fripas. En sidste mulighed var at
bønderne kunne flygte, forsøge at lave falske fripas eller sørge for, at
deres børn blev født i en købstad - som ikke hørte under noget gods.
Undervisningsmateriale fra Frilandsmuseets Skolestue, © 1988.
Må kopieres med kildeangivelse.
© 1997 Publikumsbiblioteket, Nationalmuseet
Webstedet anvender The Next Generation of Genealogy Sitebuilding v. 14.0.1, forfattet af Darrin Lythgoe © 2001-2024.
Oprettet af Christian Ditlev Reventlow. | EU-persondataforordningen.
Template no. 7